الرئيسية / أحداث وتقارير / عربي / “ثورتنا سلمية خشنة”.. هاشتاج الجوكر المصري يتصدر تويتر

“ثورتنا سلمية خشنة”.. هاشتاج الجوكر المصري يتصدر تويتر

علامات اونلاين – وكالات:


دشنَّ مغردون مصريون وسم #ثورتنا_سلمية_خشنة، لدعم فكرة “جوكر الثورة المصري”، التي دعا لها تامر جمال، مبتكر شخصية “عطوة كنانة” الساخرة، ووضع “خطة لتكوين خلايا ثورية” في كل محافظات مصر.

وتصدر الوسم قائمة الأكثر تداولًا، وتحول لمنصة للتدوين عن رؤى “الثورة القادمة وحيثياتها”، لرفع المعنويات من جديد على مواقع التواصل الاجتماعي، قبل ما يقرب من شهرين من ذكرى ثورة 25 يناير.

وكان حساب “الجوكر المصري” فسر الوسم كالتالي: “‏مفهوم السلمية الخشنة هو انك ماتسيبش صايع بزي حكومة يعتقل أخوك أو يسحل أختك أو يهين أمك وانت بتتفرج.. الخشونة انك لما تلاقي مدرعة بتضرب على اخواتك وتدهسهم تريحها وتطلعها برة الخدمة.. الخشونه إنك تضمن سلامة المظاهرة وانها ماتتفضش بسهولة.. وكل واحد هيعمل كده وبطريقته. #الجوكر_يمثلني_ليه”.

وكتب أسامة: “‏‎#ثورتنا_سلميه_خشنه.. أيام يناير كنا لسه عشرينات وقالوا عننا عيال بتسقط البنطلون.. وبعد الثورة ما قامت قالوا مجبتناش ولااادة.. أما دلوقتي بيقولوا علينا جبناء وثورة سوشيال وبس.. بس بعد شهر يا ترى هيقولوا علينا اية وحوش. سباع. أسود”.

وغردت سارة: “‏مفيش حد مننا في أمان حتى لو ماشي جمب الحيط وملكش دعوة بحاجة، الظلم والقتل بالإهمال والإهانة والفقر والجوع بيطولنا وهيطولنا كلنا.. معادش ينفع نسكت

#الجوكر_فكرة_ثورة #ثورتنا_سلميه_خشنه”.

وفسر عمرو شعار الوسم: “‏‎#ثورتنا_سلميه_خشنه يعني نخاف على بعض وعلى وطنا ونسمع صوتنا لكل العالم بدون تخريب”. ورأى علي جاد: “‏علشان الجدعنة والرجولة تحمي نفسك من اللي بيعتدي عليك ومنعتديش على حد مقربلناش. #ثورتنا_سلميه_خشنه”.

وروج أمين للوسم: “‏اكتبوا على الهاشتاق دا عشان توضحوا للعالم ان الجوكر المصري لم يدع ولن يدعو للعنف.. ومن البداية كان حريصاً على سلامة وأمن الجميع.. ليه الناس بتشكك في فكرة ممكن تتحقق نجاح في يوم احنا جربنا كل حاجة من يوم جا السيسي.. اشمعنى المرة دي الناس وقفت ضد الفكرة دي. #ثورتنا_سلميه_خشنة”.

وغرد أحمد حسن: “‏صعبان عليا أوووي كل اللي ماتوا من 2011 لحد دلوقتي ذنبهم اىه غير انهم عايزين يعيشوا .. احنا خرجنا من ظلم دخلنا في ظلمات.. ملعون أبو السياسة اللي تخليهم كلاب كده ملعونين كلهم. #ثورتنا_سلميه_خشنه”.

وطالب كريم: “‏الحفلة قربت تابعوا الأحداث جيداً من بعد يوم 11/11.. بالمناسبة ده تاريخ ميلادي.. المفاجآت كثيرة.. الثورة تطرق الأبواب.. الثورة تختمر. #ثورتنا_سلميه_خشنه”.

وغرد أحمد الإمام: “‏محدش يقلل من أهمية الميديا.. 25 يناير بدأت بصفحة كلنا خالد سعيد.. لكن الصح انك توعي اللي جنبك وتحسسه ان في حاجة جاية.. ابدأ بأهل بيتك وعي.. أربط الميديا بالواقع. #الجوكر_فكرة_ثورة #الجوكر_يمثلني_ليه لو ال cc عمل ثورة ضد الـcc  هدعمه“.

وبأمل أكد أحمد محمد: “‏مهما افتريتوا وظلمتونا يومكم جاي جاي. #ثورتنا_سلميه_خشنه”.


Comments

comments

شاهد أيضاً

الجهاد الإسلامي: نحذر نتنياهو من التلاعب بوقف إطلاق النار وننتظر رد مصر

حذّرت حركة الجهاد الإسلامي، الأحد، رئيس الوزراء الإسرائيلي بنيامين نتنياهو، من التلاعب بوقف إطلاق النار …