السيسي يقترح تعيين ضابط لكل قرية ودفع الفلاحين 40 مليار جنية لدهان بيوتهم!


في تصريحات أثارت سخرية وغضب المصريين علي مواقع التوصل، اقترح عبد الفتاح السيسي، في ذكري 30 يونيه على رئيس حكومته مصطفى مدبولي، وهيئة المجتمعات العمرانية، وقيادة الجيش، تعيين ضابط من الجيش في كل قرية مصرية.

كما اقترح دهان جدران القرى المصرية قائلا: “ممكن يكلفنا 40 مليار جنيه، أنا مستعد أعمله، لكن أشيل بطاقة التموين 3 سنوات (طعام الفقراء) وأعمل لكم كده علشان الأطفال الصغيرين في الريف يطلعوا يلاقوا بيوتهم مدهونة وشكلها كويس”!!.

وقال السيسي، خلال الاحتفالية التي تفقد خلالها المعدات والمركبات والآلات الهندسية لجهات الدولة المختلفة المشاركة في مبادرة “حياة كريمة” لتطوير قرى الريف المصري: “أنا بقترح يكون في كل قرية ضابط مسؤول عنها ونشوف مين اللي هيعمل حاجة حلوة، وما تزعلش يا دكتور مصطفى المصلحة واحدة”

وأوضح: “بقول للجيش هل ممكن يبقى لنا ضابط متواجد مسؤول عن كل قرية، ويتابع مسألة طلاء المنازل، ويصورها عشان نفرج الدنيا كلها وبقول لرئيس الوزراء أوعى تزعل عشان هانعمل كده، لأن المصلحة واحدة”!.

مستكملاً: “المنازل اللي دخلها الصرف الصحي يجب طلاؤها من الخارج عشان يبقى شكلها كويس، وأرجو من الناس تساعدنا في الموضوع ده، وتتبنى فكرة أن المنزل يكون دورين وثلاثة وأكثر في الأرياف، لأنه هذا أمر مهم للغاية”، على حد قوله.

وأكد السيسي، أنّ “تطوير قرى الريف المصري يكلف الدولة، وتكلفة الطلاء في حدود 30 أو 35 مليار جنيه” وتابع: “احنا ندخل قرية ونعمل فيها صرف ومياه وغاز واتصالات والخدمات الكاملة ليها، بس لو ماندهنتش مش هتحسوا بالفرق”

وأضاف: “إحنا مش معقول نعمل دا.. ولو عايزنا نعمل كدا أنا مستعد أشيل بطاقة التموين ثلاث سنوات.. أعملكوا كدا.. أنا بتكلم بجد.. هيقولك الحق الريس عايز يلغي بطاقة التموين ويلغي العيش..لا ولكن أقدر أعمل كدا .. ولو بديل مناسب ليكون أنا مستعد أعمله”

وأعلن السيسي عن رصد 200 مليار جنيه لكل مرحلة في مبادرة تطوير الريف المصري (3 مراحل) لصالح الأسر الأكثر احتياجاً، بدلاً من 150 ملياراً لكل مرحلة كما كان مخططاً، قائلاً: “هناك 150 ألف منزل تقريباً في حاجة إلى التوسع الأفقي في قرى مصر، وأدعو منظمات المجتمع المدني إلى المشاركة في مبادرة تطوير 500 ألف منزل، والتي أطلقناها بمناسبة ذكرى ثورة 30 يونيو (انقلاب 3 يوليو/تموز 2013)”

واستغل السيسي ذكرى انقلاب الثلاثين من يونيو/حزيران للحديث عن اقتراح تعيين ضابط في كل قرية، إضافة إلى تلميحه إلى إلغاء الدعم.

 

 


Comments

comments

شاهد أيضاً

اتصالات إسرائيلية سودانية لعقد لقاءات مباشرة لتطوير التطبيع

ذكرت صحيفة “يديعوت أحرنوت” أن الرئيس الإسرائيلي إسحق هرتسوغ يبذل جهوداً لتطوير مسار التطبيع مع …