بالصور .. مساكن فقراء انجولا تفضح حكومة السيسي

شن نشطاء على مواقع التواصل الاجتماعي حملة سخرية من حكومة الانقلاب العسكري في مصر، وتداولوا صورا لعدد من الوحدات السكنية المخصصة لمحدودي ولمتوسطي الدخل في دولة أنجولا .

وأظهرت الصور رقيًا معماريًا وخطيط عمراني أثار إنبهار المصريين الذين بدأوا في المقارنة بين الوضع في أنجولا والوضع في مصر .

مساكن الفقراء في أنجولا

وقال أحد المصريين:” ايه ياعم احنا عندنا في مصر احسن منها اينعم عالطوب الاحمر ومفيهاش مجاري وميه وكهرباء بس حنشطبها بعون الله ” .. وقال آخر: “ماشي بس انجولا معندهاش سبع تلاف سنة حضارة ولا اهرامات زيينا وبعدين هي الحكومة هتعمل ايه ولا ايه والرئيس ربنا يكرمة هيعمل ايه ولا ايه” .. وقال ثالث: “الصومال وانجلولا والسودان والبلاد دي اللي كنا بنتريق عليها بقوا أحسن مننا” بينما واجه آخرون الصور بتعليقات ظهر فيها الحزن واليأس حيث قال احدهم : “والله حرم إلى بيحصل في البلد” وقال آخر : ” الواحد يقول ايه بس ؟ يسكت احسن” .. وقال اخر: ” انا جبت اخرى وربنا وبعدين طيب ربنا مش هيفرجها على البلد دى بقى” .. بينما علق احدهم على الصور قائلًا: “انا بكيت لما شوفت الصورة دي .. بكيت على الحال اللي وصلنا له في مصر” .

مساكن الفقراء في أنجولا

فيما علق احد المصريين المقيمين بأنجولا قائلًا: ” انا ف انجولا وقاعد ف العاصمة لواندا . وف اماكن ارقى من كده والايجار رخيص مقارنة بمصر . لكن الوضع العام مش فارق كتير عن عندنا”.

مساكن الفقراء في أنجولا

شاهد أيضاً

استطلاعات الرأي تظهر تقدم أردوغان وفوزه بالانتخابات الرئاسية القادمة

كشفت شركة جينار التركية لأبحاث الرأي والاستطلاعات تقدُّم الرئيس التركي رجب طيب أردوغان في استطلاع …