هاجم الدكتور طاهر مختار، عضو نقابة الأطباء بمصر، النظام، في أول تعليق له عقب إخلاء سبيله.
وقال في تدوينة على حسابه بموقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك”: “عام الشباب صابني.. وتضامن الجدعان نجاني، شكرا لكل من وقف جنبنا وساندنا وتضامن معانا بأي شكل من الآشكال.. شكرا للمحامين الجدعان اللي اتسحلوا معانا من وقت القبض علينا لغاية ما أخلى سبيلنا مرورا بمواقف صغبة كتير”.
وتابع: “شكرا لأهلي وللأصدقاء والرفاق اللي ساندونا.. شكرا للناس اللي متعرفناش وقرروا يتضامنوا معانا لإيمانهم بحقنا في الحرية أو دعما للقضية اللي اتحبسنا علشانها”.
وواصل: “وهنفضل نقول: الإهمال الطبي في السجون جريمة، التنكيل بالمعارضين السياسيين جريمة، كل الانتهاكات ضد معارضي النظام جرائم لن ننساها”.
وأكمل: “الحرية لمالك عدلي، الحرية لرامي السيد، الحرية لهيثم محمدين، الحرية لزيزو عبدو، الحرية لعمرو علي، الحرية للؤي قهوجي، الحرية لأحمد سعيد، الحرية لعلاء عبدالفتاح، الحرية لأحمد دومة، الحرية لعمرو عاطف، الحرية لكل المعتقلين في سجون الدكتاتورية العسكرية”.
واختتم: “قولوا للشعب المحبوسة ناسه.. إن الثورة فيها خلاصه.. قولوا للشعب المنهوب قوته.. إما الثورة وإما موته.. يسقط يسقط حكم العسكر”.
علامات أونلاين alamatonline,موقع علامات